Zasoby rzeczowe

Zasoby rzeczowe są niezbędne do bieżącego funkcjonowania organizacji i realizacji jej celów. Wielkość i rodzaj zasobów tego typu jest ściśle związana z profilem działalności. Innych zasobów potrzebują firmy produkcyjne (cały park maszynowy związany z wytwarzaniem, obróbką produktów), innych firmy handlowe (wyposażenie magazynów, zaplecza logistycznego), a innych usługowe (np. flota samochodowa dla pracowników świadczących usługi w terenie).

Zależnie od rodzaju działalności, zakres potrzebnych środków trwałych i niskocennych jest zupełnie inny, ale w wielu sytuacjach stanowi istotną wartość w aktywach przedsiębiorstwa. Aktywa rzeczowe muszą być więc na bieżąco monitorowanie pod kątem: przydatności w bieżących działaniach, zużycia oraz wystarczającego stanu.

Środki trwałe

Monitorowanie stanu środków

Monitorowanie stanu środków jest możliwe dzięki przekrojowym raportom oraz przeglądom kartoteki środków. Można stosować różnorodne podziały środków: wg danych aktualnych dla okresu dane czy tez wg zdefiniowanych przez użytkownika klasyfikacji. Dostępna jest pełna informacja z dokumentów wartościowych (np. o modernizacji czy też o utracie wartości), z dokumentów zmian lokalizacji, przekazania, zmian zasad amortyzowania. Dostępne są też załączniki dokumentujące środek (np. opisy techniczne, fotografie). Dla środków składających się z elementów, czyli środków składowych, dostępna jest pełna informacja o elementach.

  • Rejestracja środka trwałego
  • Rejestracja środka niskocennego
  • Uproszczona rejestracja środka
  • Dodatkowa klasyfikacja środków
  • Źródła finansowania
  • Rejestracja ulg dla środka
  • Druk kodu kreskowego środka
  • Grupowy wydruk kodów kreskowych
  • Obliczanie amortyzacji
  • Rejestracja tabeli zużycia
  • Rejestracja dokumentów przyjęcia OT
  • Rejestracja dokumentów wartościowych środków
  • Rejestracja dokumentów innych zmian
  • Dokumenty zmiany właściwości
  • Przeglądanie środków trwałych
  • Przegląd - środki niskocenne
  • Przeglądanie kartoteki uproszczonej
  • Przegląd środków wg klasyfikacji
  • Raporty
  • Zapytania SQL - środki trwałe

Inwentaryzacja środków

Cyklicznie przebiegają procesy inwentaryzacji środków, które polegają na przygotowaniu np. przez Specjalistę ds. środków arkuszy inwentaryzacyjnych w odpowiednich układach (np. komórek organizacyjnych) a potem na wprowadzaniu przez komisje inwentaryzacyjne stanu rzeczywistego (można wykorzystać czytniki kodów kreskowych albo ręcznie potwierdzać stan). Dzięki temu możliwe jest uzyskanie informacji o niedoborach i nadwyżkach oraz o zmianach w lokalizacji środków. Na tej podstawie tworzone są automatycznie dokumenty różnic poinwentaryzacyjnych, które uaktualniają stan kartoteki i dane księgowe.


Dostępne czynności:

  • Utworzenie arkuszy spisowych środków
  • Wprowadzanie pozycji arkuszy spisowych środków
  • Import arkuszy z natury
  • Utworzenie dokumentów poinwentaryzacyjnych środków
  • Przeglądanie inwentaryzacji środków

Plany amortyzacji

Pracownik z rolą Specjalista ds. środków wykonuje też plany amortyzacji w różnych wersjach. Oprócz wykonywania symulacji amortyzacji w kolejnych okresach, wprowadza on planowane nowe środki lub planowane zmiany w wartościach środków. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie wartości planowanych kosztów amortyzacji, które potem są pobierane do wersji budżetów w controllingu i stanowią istotny element biznes planów na kolejny okres działania przedsiębiorstwa.


Dostępne czynności:

  • Obliczanie planów amortyzacji
  • Przeglądanie planów amortyzacji
  • Zestawienia planowanej amortyzacji