szybki
kontakt

+48 222 566 444

doradca@macrologic.pl

Formularz

Wed Nov 23 21:33:52 CET 2016 Ekspert Macrologic: Żeby firma rozwijała się i nadążała za rynkiem, musi się ciągle zmieniać

Co zrobić, żeby firma działała sprawniej, szybciej i efektywniej? Należy wypracować optymalny dla niej model biznesowy, w którym kluczowe znaczenie odgrywać będzie doświadczenie potencjalnego klienta, oraz poprawić jej skuteczność operacyjną. Na dynamicznie zmieniającym się rynku łatwiej to osiągnąć, zarządzając organizacją w sposób horyzontalny.

Polskie firmy ciągle poszukują optymalnych koncepcji biznesowych i organizacyjnych, które pomogą im w rozwoju i zapewnią przewagę konkurencyjną. Dlatego słowem, które najlepiej opisuje działalność nowoczesnego przedsiębiorstwa, jest „zmiana” — mówi Jarosław Witwicki, członek zarządu i dyrektor ds. sprzedaży w Macrologic SA. Jego zdaniem stagnacja w działaniu to dla firmy niemal wyrok, oznaczający, że za kilka lat nie będzie jej już na rynku. Nikt nie wygra z konkurentem, który więcej daje klientowi i ma niższe koszty.

Idealny model biznesowy

Przyszłość należy do tych przedsiębiorstw, które będą potrafiły wykorzystać potencjał wynikający z zarządzania horyzontalnego i zastosują innowacyjne narzędzia IT. Bo tylko w ten sposób zachowają umiejętność szybkiego reagowania na potrzeby klientów i zapewnią im obsługę na najwyższym poziomie.

Jednym z kluczowych rezultatów wypracowania idealnego modelu biznesowego w firmie jest generowanie możliwie najwyższych przychodów. Jak jednak uzyskać taki model w praktyce, gdy otoczenie biznesowe nieustannie się zmienia? — Przy udoskonalaniu modelu biznesowego ważne jest wykorzystanie zarządzania doświadczeniami klienta — wyjaśnia Jarosław Witwicki. Dodaje, że chodzi głównie o wysoki standard produktów czy usług, które są kierowane do klienta, przy jednoczesnej redukcji ich kosztów, w stosunku do tego, co proponuje konkurencja.

Przykład: każdy z nas jest klientem jakiegoś banku. Jeszcze kilkanaście lat temu najprostsze czynności związane z bankowością — czy to założenie konta, wzięcie kredytu, czy nawet zrobienie przelewu — wiązały się z koniecznością pójścia do oddziału. Dopiero powszechna informatyzacja bankowości spowodowała, że te same czynności możemy wykonać samodzielnie w domu — najpierw dzięki komputerom stacjonarnym, później na laptopie, a dziś często na smartfonie. Jednak czynnikiem, który niemal wymusił zmianę usług na linii bank – konsument był… sam konsument. — Klientów zawsze denerwowało stanie w kolejkach. Dlatego bankowość poszła właśnie w tym kierunku, by wyjść naprzeciw oczekiwaniu konsumentów — podkreśla Jarosław Witwicki.

I podaje kolejny przykład. Dziś już nie musimy np. dzwonić do centrali korporacji, by zamówić taksówkę. Jednym kliknięciem w telefonie możemy ją zamówić bez czekania na zgłoszenie operatora. — Pomysł prosty, a zarazem genialny. Prosty, bo bazujący na doświadczeniach klientów, którzy niekoniecznie są fanami oczekiwania na połączenie z konsultantem. Genialny, bo przez swoją innowacyjność wpłynął na zmianę całej branży — zaznacza ekspert Macrologic.

Sprawność organizacyjna firmy

Niezwykle ważna z punktu widzenia rozwoju firmy jest też jej sprawność organizacyjna, czyli szukanie tych obszarów, które warto zmienić, przemodelować, usprawnić albo też całkowicie z nich zrezygnować. — W każdej firmie jest wiele miejsc do optymalizacji i do zbadania. Tylko musimy to właściwie opisać — przekonuje Jarosław Witwicki. Jak tłumaczy ekspert Macrologic, dużym polem do optymalizacji są rozbudowane działy — niegdyś fundament największych korporacji — oraz rozbudowana hierarchia kierownicza.

Dlatego dziś firmy wykorzystujące nowoczesne modele zarządcze odchodzą od wielkich silosów na rzecz organizacji horyzontalnej, gdzie ważniejsze od działów są kompetencje poszczególnych pracowników i ich rola w danym procesie w firmie. I nie chodzi wcale o zupełną likwidację działów lecz o przełamywanie barier między nimi na rzecz pracy pomiędzy zespołami funkcjonalnymi. Takim przykładem jest współpraca marketingu i sprzedaży. Z pozoru są to dwa odrębne działy, ale przecież realizują te same cele — zwiększenie sprzedaży oraz generowanie przychodów firmy, co wpływa też na jej wizerunek w całej branży.

W ocenie eksperta Macrologic integracja działów, monitoring procesów oraz dostęp do aktualnych informacji to kluczowe wyzwania dla nowoczesnej firmy.

« powrót

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.