szybki
kontakt

+48 222 566 444

doradca@macrologic.pl

Formularz

Kompetencje przyszłości, Cz. 3: uwarunkowania zewnętrzne – globalizacja Tue Dec 18 00:00:00 CET 2018

globalizacja3

Globalizacja to kolejny istotny czynnik zewnętrzny warunkujący kompetencje przyszłości – obok wspomnianych w poprzednich artykułach najnowszych technologii czy Big Data. Co globalizacja tak naprawdę oznacza dla pracowników? Jak uwarunkuje ich sukces zawodowy oraz sposoby zarządzania? Z pewnością jej wpływ na pracę wielu organizacji i wymagania stawiane przed zatrudnionymi w nich osobami są już teraz widoczne.

W swojej podstawowej definicji globalizacja oznacza „tendencje w światowej ekonomii, polityce, demografii, życiu społecznym i kulturze, polegające na rozprzestrzenianiu się analogicznych zjawisk, niezależnie od kontekstu geograficznego i stopnia gospodarczego zaawansowania danego regionu; globalizacja prowadzi do ujednolicania się obrazu świata jako homogenicznej całości wzajemnie powiązanych elementów gospodarczych i wspólnej kultury typu konsumpcyjnego” (definicja PWN).

Co globalizacja oznacza dla pracowników?

W „globalnym” świecie pracy najszybciej odnajdą się osoby, które będą posiadały umiejętność działania w bardzo zróżnicowanym środowisku – nie tylko dzięki znajomości różnych języków, ale także dzięki zdolności dostosowywania się do zmieniających się okoliczności, rozpoznawania kontekstu kulturowego, w jakim się znajdują i adekwatnego zachowania. Kompetencje międzykulturowe staną się bardzo ważną sferą umiejętności pracowników - nie tylko tych, którzy faktycznie będą pracować poza granicami własnego kraju, ale również tych, którzy będą pracować w kraju urodzenia - w wielokulturowych zespołach, co w dużych firmach już teraz zdarza się coraz częściej. W mniejszej skali te umiejętności będą dotyczyły zdolności do pracy z ludźmi o bardzo zróżnicowanym wieku, poziomie wiedzy, specjalizacji zawodowej oraz sposobach myślenia i działania. Ujmując rzecz inaczej – kluczem stanie się umiejętność rozpoznawania otoczenia i jego zasad oraz wkomponowywania w nie własnych reguł pracy i potrzeb.


Co jeszcze niesie globalizacja rynku pracy?

Na przykład fakt bardzo rozproszonych struktur organizacji – coraz częściej zdarza się, że grupa najbliższych współpracowników rozsiana jest w kilku różnych krajach lub nawet na innych kontynentach, zaś bezpośredni przełożony pracuje także z innego państwa. W związku z tym umiejętność efektywnej pracy i współpracy jako członek wirtualnych zespołów, budowania relacji z innymi bez kontaktu bezpośredniego, za to za pomocą nowoczesnych technologii i kanałów komunikacyjnych, stanie się niezbędna.

Ponadto konieczna będzie umiejętność samodzielnego nadzorowania własnej pracy i ukierunkowywania jej na sprawy ważne dla organizacji właśnie z tego powodu, że w najbliższym otoczeniu może nie być osoby, która będzie egzekwowała na bieżąco realizację zadań. Coraz częściej mówi się o tym, że każdy pracownik powinien zostać „mini-przedsiębiorcą” – od wszystkich będzie się wymagać decyzyjności, samozarządzania, budowania relacji z innymi, dobierania narzędzi adekwatnych do celu - w zakresie własnych zadań.

Szczególne wyzwania globalizacja stawia przed menedżerami. Osoby zarządzające „wirtualnymi zespołami” staną w obliczu konieczności rozwijania takich umiejętności jak motywowanie i angażowanie rozproszonych grup. Ponadto zróżnicowanie kulturowe zespołów będzie od nich wymagało umiejętności „zarządzania sytuacyjnego”, szczególnej wrażliwości na różnice i kontekst kulturowy. W części kultur najbardziej skuteczne jest motywowanie poprzez wskazywanie celu grupowego, gdyż zespół i osiąganie wspólnych celów jest tam wartością najwyższą, w innych zaś – wskazywanie indywidualnych osiągnięć będzie najbardziej skuteczne, ze względu na koncentrację w kulturze na jednostce, a nie na grupie. A to przecież tylko jeden z wielu obszarów zarządzania.

Podobne różnice można dostrzec w sposobach wyznaczania celów, monitorowania ich realizacji, ocenie pracownika, komunikowaniu rzeczy trudnych, zarządzaniu zmianą itp. Umiejętność dostrzegania tych różnic, dostosowania swojego sposobu działania, chęć nauki nowych stylów zarządzania – to będą podwaliny sukcesu menedżerów w przyszłości.

Jak odnieść sukces zawodowy w niedalekiej przyszłości?

Ogólnie rzecz ujmując – aby odnieść sukces zawodowy w nadchodzących dekadach, pracownicy będą musieli wykazywać się umiejętnością sprawnego poruszania się w szybko zmieniającym się „krajobrazie zawodowym”, w którym wszystkie elementy będą ulegać transformacji: narzędzia, relacje międzyludzkie, komunikacja, struktury organizacji, czy oczekiwania odnośnie stylu pracy. Być może sami będą musieli na bieżąco potrafić oceniać, czy ich umiejętności są jeszcze wystarczające, czy powinni szybko dostosować swój rozwój w kierunku, który jest oczekiwany w firmie lub na rynku.

Z pewnością pracownik przyszłości będzie osobą, która będzie musiała potrafić dopasować się do trwających już oraz nadchodzących zmian, a także posiadać zdolność uczenia się przez całe życie. Meta-kompetencją przyszłości zaś, która determinuje wszystkie pozostałe kompetencje, będzie właśnie umiejętność samouczenia się i nastawienie na rozwój. Powiedzenie: „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” stanie się już nieaktualne.


Dowiedz się więcej o możliwościach systemów Macrologic ERP by Asseco w zakresie zarządzania personelem.


 Autor:


Agnieszka Pogorzelska
Starszy Konsultant ds. Projektów Oceny i Rozwoju Kompetencji w firmie Inwenta.

Aga nwenta

Agnieszka Pogorzelska posiada ponad 18-letnie doświadczenie w obszarze zaawansowanych usług i doradztwa HR, projektów audytowych i outplacement. Od 10 lat specjalizuje się w kompleksowych procesach oceny kompetencji Assessment/Development Centre, assessment online CUT-E i w doradztwie dla organizacji w tym zakresie. Prowadzi również projekty szkoleniowe i mentoringowe dla asesorów oraz projekty Outplacement.

Inwenta to firma doradztwa personalnego oferująca profesjonalne rozwiązania w zakresie diagnozy i rozwoju kompetencji, audytu personalnego, executive search, interim management, outplacement. Inwenta zapewnia indywidualnie dopasowane rozwiązania HR, które podnoszą efektywność kapitału ludzkiego w organizacjach. Więcej informacji na stronie: www.inwenta.pl.

Logo Inwenta

Najnowsze aktualności:

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.