szybki
kontakt

+48 222 566 444

doradca@macrologic.pl

Formularz

Co to jest system ERP?

System ERP (ang. ERP – Enterprise Resource Planning) jest systemem informatycznym służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa, tworzącym zintegrowane i interaktywne środowisko zaprojektowane do wsparcia przedsiębiorstwa lub organizacji w zarządzaniu oraz analizowaniu procesów biznesowych związanych z prowadzeniem rachunkowości finansowej (księgowość), zarządzaniem zasobami pracowniczymi (kadry i płace), produkcją dóbr lub świadczeniem usług (produkcja), kontrolą zapasów magazynowych, zamówieniami od dostawców, zarządzaniem zamówieniami sprzedaży od klientów oraz monitorowaniem jakości wytwarzanych dóbr lub świadczonych usług. Zasobami dla systemu ERP (które planuje i rozlicza) są środki pieniężne, materiały i wyroby, maszyny i urządzenia oraz pracownicy.

Dzięki oprogramowaniu klasy ERP możliwe jest zoptymalizowanie pracy przedsiębiorstwa działu finansów i controllingu, zarządzania zasobami ludzkimi, sprzedaży i logistyki, a także produkcji.

Dla kogo system ERP?

Systemy ERP doskonale sprawdzą się w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych oraz usługowych o różnym profilu działalności. Oprogramowanie ERP dla firm często projektowane i konfigurowane jest tak, by zostało dopasowane do procesów biznesowych firmy. W przypadku firm, które wdrażają własne, specyficzne procesy, system ERP może być modyfikowany i przygotowany tak, aby spełnił wymagania organizacji.

System ERP

Korzyści wdrożenia systemu ERP

  • w obszarze pozyskiwania i obsługi klienta - poprawa jakości obsługi klienta, wzrost sprzedaży
  • w obszarze zaopatrzenia - obniżenie kosztów zarządzania poziomem zapasów,
  • w obszarze gospodarki materiałowej - redukcja zapasów magazynowych, rotacja materiałów,
  • w obszarze produkcji - wzrost wydajności, poprawa jakości planowania i wykorzystania zasobów, skrócenie czasu planowania i rozliczania produkcji, efektywne harmonogramowanie, poprawa terminowości dostaw, skrócenie czasu realizacji zamówień
  • w obszarze organizacji - obniżenie kosztów w sferze nieprodukcyjnej, przyspieszenie obiegu informacji, optymalizacja nakładów pracy, obniżenie kosztów pracy
  • w obszarze księgowości i finansów - system ERP dostarcza informacji pozwalających na bieżące monitorowanie stanu finansów przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem należności i zobowiązań.

Macrologic – inteligentne systemy zarządzania przedsiębiorstwem 

Doradzamy, w jaki sposób zoptymalizować i rozwijać działalność firm przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi. 

Naszymi głównymi produktami są: Macrologic Merit -- pierwszy polski procesowy system ERP, wspierający realizację procesów biznesowych w firmach, oraz Macrologic ERP, wspomagający następujące dziedziny prowadzenia biznesu: ewidencję i planowanie zasobów (ERP), zarządzanie informacją i wiedzą (KM, CRM), analizy zarządcze (BI).

W ramach oferowanych rozwiązań zapewniamy także kompleksową współpracę w pełnym zakresie na podstawie jednej umowy, w której definiujemy wszystkie usługi.

Macrologic Merit oraz Macrologic ERP są połączeniem naszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia w wykorzystywaniu technologii informatycznych w efektywnym prowadzeniu biznesu.

Świadome zarządzanie procesami

Program dla firm ułatwia ocenę funkcjonowania firmy „z lotu ptaka” oraz umożliwia łatwe identyfikowanie barier, a co za tym idzie optymalizację niedziałających procesów.

Klasyczny system ERP

Klasyczny, zintegrowany system ERP, który pozwala kompleksowo zarządzać firmą. Oprogramowanie dla firm wspiera ewidencję i planowanie zasobów przedsiębiorstw (ERP), pozwala na efektywne zarządzanie informacją i wiedzą (KM, CRM) oraz umożliwia prowadzenie analiz zarządczych (BI).

Pomagamy naszym klientom pokonywać bariery w prowadzeniu biznesu

Jak to robimy?

Wraz z klientem analizujemy procesy, przebiegające w jego firmie. Wspólnie identyfikujemy przeszkody w ich sprawnym przebiegu. Wyliczamy, ile może zyskać na ewentualnej zmianie w procesach. Doradzamy, jak dostarczane przez nas narzędzia (oprogramowanie erp) mogą mu w tym pomóc.
Doświadczenie, wynikające z 30-letniej działalności i współpracy z tysiącami polskich przedsiębiorców - spojrzenie konsultanta z zewnątrz - sprawiają, że umiemy wskazać specyficzne problemy konkretnej firmy. Nasze oprogramowanie dla przedsiębiorstw pozwala na ich szybsze rozwiązanie. Przedsiębiorca pozostaje pod naszą opieką od podjęcia rozmów o jego biznesie, aż do wspólnej mierzalnej oceny wyników współpracy.

Podstawowe pytania

Jak zwiększyć przychody? Gdzie szukać oszczędności? Jak szukać nieuzasadnionych wydatków? Czy opłaca nam się robić to, co robimy?
Przedsiębiorca musi umieć odpowiedzieć na te pytania, aby jego firma osiągnęła sukces.
Pomagamy w odpowiedzi na nie, ponieważ zastosowanie proponowanych przez nas rozwiązań prowadzi do usprawnienia procesów i zwiększenia efektywności wykorzystania informacji.

Rozwiązanie

Sukces we wprowadzaniu zmiany wymaga harmonijnego połączenia następujących elementów:

  • analizy procesów i propozycji rozwiązania problemów
  • wdrożenia zmian organizacyjnych wspartych informatyką
  • utrzymania nowego systemu pracy i nadążania za zmianami w otoczeniu

Każdy z elementów powstaje dzięki współpracy Klienta i firmy Macrologic. Klient zarządza nową lub zmienioną organizacją procesów. My - dostarczamy i utrzymujemy odpowiednie systemy informatyczne, które wspomagają działanie tychże procesów. W każdej chwili dostępne są mierniki jakości naszej pomocy. Dzięki nim klient wie, w jaki sposób i ile skorzystał na zmianie.

Jaka jest rola handlowca w procesie windykacji?

W aspekcie zarządzania firmą warto zwrócić uwagę na zagadnienie windykacji, która jest niezwykle ważna w kontekście zarówno długoterminowej współpracy z klientami, jak i sukcesu całego przedsiębiorstwa.

Korporacyjna nowomowa zwykle nie wnosi wartości w procesy biznesowe. Ale w przypadku handlowców przemianowanie ich na „accountów” lub „menedżerów klientów” zmienia w sposób znaczący wiele procesów: sprzedaż, marketing, HR, finanse (w tym proces windykacji).

Typowy przebieg windykacji

Dawniej w firmach podział pracy był oczywisty: dział sprzedaży zajmował się pozyskiwaniem transakcji, a dział finansów pilnował odzyskania należności. Wymiana informacji między tymi komórkami w zasadzie nie istniała. Przedstawiciele handlowi każdego odbiorcę traktowali jako potencjalnego klienta dla nowej transakcji, niezależnie od jego historii finansowej. Nawet ci, którzy zalegali z płatnościami, mogli otrzymać nowe oferty, na takich samych warunkach co klienci, którzy wszystko płacili w terminie. Zespół księgowy rozpoznawał nowe przychody ze sprzedaży, generujące określone koszty, chociażby podatkowe, ale za tymi przychodami nie szły fizyczne pieniądze. Przy podsumowaniu kwartału zespół zarządzający cieszył się co prawda ze wzrostu sprzedaży, ale z niepokojem obserwował pozycję „gotówka” i pole „należności”. W tym momencie zarządzano oficjalną windykację.

Rozwiązania takie jak faktoring czy wykup długów były (i wciąż są) dość mało popularne, gdyż wiele firm stawia wirtualną „dobrą relację” ponad zapewnienie finansowego bytu własnej organizacji. Kontakt ze strony zewnętrznego windykatora nigdy nie wzmacnia relacji i często skutkuje zawieszeniem współpracy z firmą do czasu wyjaśnienia sytuacji. Irytowało to handlowców, którzy przecież wykonali swoją pracę (pozyskiwali transakcje), a jej efektów zupełnie nie było widać. A co gorsze — tracili klientów.

Nowoczesne oblicze windykacji

Inaczej dzieje się w przedsiębiorstwie, które wdrożyło system ERP (szczególnie moduły CRM, sprzedaż, finanse, controlling). Dzięki temu może ono realizować kompleksowy proces zarządzania klientami zamiast prowadzić oddzielne procesy finansowe i sprzedażowe. Takie zarządzanie polega na utrzymywaniu bieżących i regularnych kontaktów z klientem. Jeśli po stronie klienta widnieje brak płatności, account może i powinien o tym wspomnieć podczas najbliższego spotkania.

Windykacja bez windykacji: przebieg rozmowy

Account powinien przedstawiać sytuację klientowi, posługując się wyłącznie faktami, a następnie zapytać o przyczyny zaistniałego stanu rzeczy. Warto też, aby podkreślił, że jest to problem, który dotyczy obydwu firm, dlatego też obie strony powinny wspólnie znaleźć rozwiązanie. Trzeba również pamiętać, że czasem brak płatności to wyłącznie błąd techniczny — zapodziana czy niezatwierdzona na czas faktura lub niewłaściwie wpisana data realizacji.

Następnie klient przedstawia swoją sytuację biznesową oraz powody opóźnienia na podstawie konkretnych faktów. Wówczas obie strony zaczynają wspólnie poszukiwać rozwiązania. Account może iść na ustępstwa, oczywiście z zachowaniem polityki firmy, ale powinien wymagać od klienta czegoś w zamian.

Wreszcie ostateczny plan działania zostaje podpisany przez obie strony. Dla firmy accounta oznacza to utrzymanie klienta i udzielenie mu konkretnej pomocy. Dla firmy klienta jest to rozwiązanie problemu — i to takie, które nie podważa jego wartości w oczach dostawcy.

Gdy dłużnik nie wywiązuje się z ustalonych zapisów porozumienia, wtedy można przejść do etapu formalnej windykacji. W każdym przypadku account i jego firma pokazali chęć współpracy i szacunek dla klienta. A że sytuacja potoczyła się w innym kierunku… cóż, tak w biznesie bywa.

Pomoc zamiast windykacji

W prawidłowo zarządzanej firmie pieniądze i ich przepływ nie mogą być tematem tabu. Wtedy działania wchodzące w skład windykacji (m.in. zbieranie informacji o dłużniku, ocena stanu biznesowego, odkrycie przyczyn opóźnienia) są działaniami wykonywanymi niejako przy okazji, w zależności od zapotrzebowania, wzmacniającymi pozytywne relacje z odbiorcami.

Choć handlowiec de facto staje się członkiem zespołu ds. windykacji, jego zadaniem nie jest ściąganie należności, lecz pomoc klientowi w rozwiązaniu trudnej sytuacji finansowej. Może wydawać się to jedynie pewnego rodzaju zabiegiem językowym, jednak w praktyce różnica jest znacząca — i dla satysfakcji klienta, który ustala warunki spłaty z kimś kogo zna i komu ufa (na podstawie dotychczasowych kontaktów), i dla samopoczucia accounta, który, pomagając klientowi, zyskuje jego jeszcze większe zaufanie.

Inne tematy z dziedziny systemów ERP

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych.
Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.